onsdag 17 mars 2010

Arbetet startar...

Hösten 2008 började tankar väckas kring att förändra arbetet med IT i grundskolans och särskolans senare år. Samhället förändras och vi vill utveckla vår skola, så att våra elever ges de bästa förutsättningarna att nå målen i en miljö som präglas av kreativitet, framtidstro och lust att lära. Med en dator per elev ger vi eleverna helt nya möjligheter att hämta, samla, formulera, analysera och kritiskt granska information, som en del av det nya lärandet.

En tanke - fler datorer
Under våren 2009 gjordes en studieresa till Falkenberg, som arbetat med en dator till varje elev i grundskolans årskurs 7-9 sedan hösten 2007 och som blev utsedda till Sveriges IT kommun 2009. Förvaltningschef, politiker, lärare och elever från Falkenberg berättade om den satsning som gjorts med en dator per elev. Vi fick också möjlighet att ställa frågor till elever och lärare, som mer djupgående kunde berätta om genomförande och hur det är att ha tillgång till en bärbar dator som verktyg i och för undervisningen. Vi som gjorde studieresan, biträdande skolchef, IT-chefen och IT-handledaren, fick många tankar och funderingar med oss hem. Skulle ett En-till-en projekt vara möjligt att genomföra i Arboga? Är det möjligt ekonomiskt? En plan började ta form och nu startade förankringsarbetet.

Beslut fattas
En tjänsteskrivelse gjordes av skolchefen i april 2009 för att kunna begära medel och den strategiska investeringen lades in i barn- och utbildningsnämndens ekonomiska flerårsplan för åren 2010-2012. Fullmäktige beslutade därefter i juni att anta nämndens strategiska och ekonomiska plan för åren 2010-2012. I planen ingår även att kommunfullmäktige avsätter medel för strategiska investeringar i form av datorer och trådlösa nätverk.

Efter att beslutet nu var fattat, så att förvaltningen kunde gå vidare med projektplanen, sattes en styrgrupp ihop med biträdande skolchef, IT-handledare, förvaltningsekonom, kvalitetsutvecklare, rektorer och IT-chefen. Biträdande skolchef upprättade en promemoria, som gicks igenom av styrgruppen, där bakgrund, mål och syfte med införandet av bärbara datorer till eleverna i grundskolans och särskolans år 7-9 redogjordes. Likaså redogjordes för hur ett sådant här utvecklingsprojekt är tänkt att gå till. Styrgruppen satte också namnet DigiLär på projektet.

I september 2009 beslutade barn- och utbildningsnämnden att ställa sig bakom biträdande skolchefens promemoria, samt att hos kommunfullmäktige begära att de för datorer och trådlösa nätverk avsatta medlen snarast ställdes till nämndens förfogande, så att arbetet med att upphandla och bygga trådlösa nätverk kan påbörjas i god tid. Barn- och utbildningsförvaltningen fick också i uppdrag att ta fram de ekonomiska förutsättningarna så att en överföring av medlen till barn- och utbildningsnämnden kan göras.

Upphandling
Eftersom en upphandling på produkter och tjänster behövde göras tog styrgruppen kontakt med Västra Mälardalens kommunalförbunds inköpschef, som genom sin kompetens kring upphandlingar, kunde bistå styrgruppen med att reda ut upphandlingsförfarandet. Inköpschefen hjälpte till att ta fram ett genomarbetat underlag för upphandlingen. Ett omfattande arbete kring att ta fram kravspecifikationen för tjänster, som utbildning, support, administration, försäkring och för själva tekniken genomfördes. Den 23 november var förfrågningsunderlaget färdigt för annonsering. Upphandlingen skulle nu utannonseras inom EU i 52 dagar, så sista datum för anbudsgivning blev den 14 januari 2010.

Kompetensutveckling
Under hösten 2009 påbörjades också ett arbete med att stärka pedagogernas IT-kompetens, dels genom att utbilda pedagogerna i PIM (Praktisk IT och Mediekompetens), men också genom mer riktade utbildningsinsatser i till exempel användandet av vår lärplattform Rexnet. Tanken med utbildningen var att den ska vara genomförd och slutförd innan DigiLär projektet drar igång. Under hösten skickades också frågor kring tänkta behov av kompetensutveckling, vid införande av DigiLär, ut till de pedagoger som ska delta i projektet. Många bra tankar och synpunkter samlades in av styrgruppen. Dessa togs med som underlag i projektplaneringen och kravspecifikationen i upphandlingens förfrågningsunderlag.

Ytterligare studiebesök
Ännu ett studiebesök gjordes under hösten på YBC, Young Business Creatives i Nacka, vilken är en kommunal gymnasieskola som ligger i framkanten gällande arbetet med IT i skolan. Deras vision är att inte bara vara ytterligare en ny gymnasieskola, utan en modern arbetsplats för unga vuxna. Eftersom världen/samhället förändras i en mycket snabb takt just nu, så vill YBC vara en skola som bättre än någon annan skola ska förbereda eleverna för denna nya värld. Kravet på att kunna röra sig i en digital och kommunikationstät miljö ökar, liksom behovet av kreativa människor. Därför vill YBC att tiden i skolan ska vara rolig, lärorik, spännande, oväntad och utmanande - det ska vara kul att utvecklas.

Efter ett mycket bra studiebesök var vi i styrgruppen inklusive barn- och utbildningsnämndens ordförande stärkta i vår tro att ett förändringsarbete i skolan är nödvändigt. Att få in datorn som verktyg i undervisningen, är en förutsättning för att på ett bättre sätt rusta eleverna för framtiden.

Utvärdering och beslut
Efter att ha väntat och väntat med spänning, så kom äntligen den 14 januari 2010. Tre anbud hade inkommit och nu var det dags för anbudsöppning. Styrgruppen påbörjade arbetet med att gå igenom anbuden för att se om de uppfyllde alla krav i kravspecifikationen. Styrgruppen kallade även anbudsgivarna till en anbudspresentation, där leverantören fick presentera sitt koncept och styrgruppen hade möjlighet att ställa frågor och klargöra delar utifrån anbudet de lämnat. Efter anbudspresentationen var det dags för utvärdering och styrgruppen gjorde en sammanvägd bedömning utifrån bedömningskriterierna:
  1. Kostnaden för uppdraget. 50 %
  2. Kompetens för såväl organisation som för uppdraget aktuell personal. Kvalitets- och kompetensbedömning av lämnade uppgifter. Erfarenheter av tidigare uppdrag i likvärdiga organisationer. 15 %
  3. Genomförande. Bedömning av presenterade koncept och idéer, verktyg och metoder. Beskrivning av arbetssätt och förhållningssätt. 30 %
  4. Kvalitets- och miljöarbete i organisationen. 5 %
Egna erfarenheter och lämnade referenser användes också som del i bedömningen av kriteriet 2.

Det anbud som efter summering erhöll den högsta poängsumman och därmed betraktades som det mest fördelaktiga var MacSupport ABs anbud. Detta offentliggjordes den 8 mars 2010 efter att kommunfullmäktige fattat beslut den 25 februari att överföra medlen för projektet. Nu börjar det...

IT-handledaren
Barn- och utbildningsförvaltningen