måndag 27 maj 2013

Framtidens lärande

”Nu är det dags att förvandla framtidens lärande till dagens lärande!”. Så inledde Anna-Karin Hatt, IT- och energiminister, årets upplaga av konferensen ”Framtidens lärande”. Vi var 7 lärare från Arboga på konferensen och det blev två dagar fyllda av inspirerande föreläsningar och diskussioner.  Vi fick idéer om hur vi kan använda digitala medier för att bedöma elevers muntliga och skriftliga arbeten, vi fick tips på hur vi kan använda lärplattor i matematikundervisningen och flera diskussioner kretsade kring hur själva rummet påverkar elevers lärande. Det magiska med pedagogik är att hitta den medvetna variationen...

/IT-handledaren
Barn- och utbildningsförvaltningen

onsdag 15 maj 2013

Lärare i skolbänken

De lärare i förskoleklass till årskurs 6 som har fått mac-datorer går just nu en utbildning i de vanligaste programmen för mac. Micke Åhlin från MacSupport håller i genomgångarna och Morten Asmus går runt och hjälper till när någon kör fast.

Under tisdagseftermiddagen arbetade lärarna med bilder och skapade riktigt bra presentationer i Keynote (vilket ungefär motsvarar PowerPoint). För några veckor sedan gick vi igenom skrivprogram, kalkylprogram och fotoprogram.
På torsdagen är det dags för nästa gäng att få hjälp och inspiration i sitt datoranvändande.

Håll i er, elever, för nu kommer lärardatorerna att gå varma i undervisningen!

/IT-handledaren
Barn- och utbildningsförvaltningen

torsdag 2 maj 2013

Qnoddarnas värld i Götlunda!





Qnoddarnas värld är ett läromedel i svenska och matematik för iPad i åk 1. Götlundas ettor är testpiloter för läromedlet. Allt är på svenska, det är pedagogiskt, kopplat till läroplanen Lgr11 och framförallt roligt! Klassen har en lista över vilka elever som har turen att få jobba med qnoddarna just idag, men alla vill, varje dag. Maude Jonsson har ställt ihop en sittgrupp i mitten av klassrummet och de lyckliga fem som får jobba med qnoddarna sätter sig vid var sin lärplatta.

Varje elev har en egen inloggning och pedagogen kan följa dem via ett lärarkonto. Alla jobbar i sin egen takt, och när man är klar med en nivå låser Maude upp nästa. Eleverna kan ”räcka upp handen” i spelet. Då viftar en liten qnodd i pedagogens dator, och Maude vet att just den eleven vill ha hjälp.

Det här är ett exempel på hur vi kan variera arbetet med matematik och svenska tack vare lärplattorna. Eleverna tycker att det är roligt, de får direkt respons vid varje uppgift, det är spännande, var och en får arbeta i sin egen takt men sporras att ”komma vidare” för att se vad som händer sen.

/IT-handledaren
Barn- och utbildningsförvaltningen