fredag 13 augusti 2010

Inspirationsdag för lärarna

Utvilade och fulla av kreativitet och tankar samlades lärarna från Sture och Gäddan i Stureskolans matsal och började det nya läsåret med en inspirationsdag gällande DigiLär. Förmiddagen fortgick i föreläsningsform, där Hans Renman, Business Creatives Sweden, var inbjuden för att prata om varför vi satsar på att arbeta med en dator per elev, 21st Century skills och omdefiniering.


Hans Renman pratade mycket om framtidsspaning och om hur vi måste förändra arbetssätt i skolan för att på bästa sätt förbereda eleverna för framtiden. Hans tog också upp Puentedura-hierarkin. Dr Puentedura är världens mest inflytelserika forskare kring teknologi och datoranvändning i skolan. Puentedura menar att det är viktigt hur man använder datorn. "Datorn ska inte användas till korvstoppning utan till inlärning, det vill säga det finns tydliga evidens för att datorer främjar bättre lärande", säger Puentedura. Detta har Puentedura visat i sin forskning, bland annat åskådliggjord i sin SAMR-modell. Det handlar alltså inte bara om själva tekniken, utan hur du använder den. Det är den kreativa tanken som ger resultat.


"Beroende på hur du använder de nya verktygen, så får du bättre och bättre resultat ju mer du som lärare har omdefinierat ditt lärande. Att bara jobba med ny teknik (maila, visa keynotes och så vidare) är i och för sig okej och inte fel, men det ger ingen vidare resultatutveckling hos eleverna", säger Hans. Utifrån det gick Hans gick igenom de olika nivåerna i Puenteduras SAMR-modell.

Nivå 1
ERSÄTTNING - Tekniken fungerar som direkt ersättning för andra verktyg, utan funktionell förbättring.

Nivå 2
FÖRBÄTTRING - Tekniken fungerar som direkt ersättning för andra verktyg, med funtionell förbättring.

Nivå 3
FÖRÄNDRING - Tekniken ger möjlighet till stora förändringar i arbetssättet.

Nivå 4
OMDEFINIERING - Tekniken gör det möjligt att skapa nya arbetsuppgifter som tidigare var omöjliga.

Arbogas lärare står nu inför utmaningen att omdefiniera och genom kreativt tänkande tillsammans med eleverna utveckla nya sätt att jobba med skolarbetet.

På eftermiddagen fortgick inspirationsdagen i workshop-form med grupparbeten. Varje grupp fick ta del av tre olika workshops. Ett handlade om omdefiniering med Hans Renman som gruppledare och de andra två, som leddes av Patrik Aspling och Patrik Glad, utbildare inom TÄNK OM. Patrik och Patrik visade lite olika digitala verktyg, som lärarna fick möjlighet att prova.

Hans Renman pratar omdefiniering.
Patrik Aspling visar virtuella mötesverktyg som Twiddla och TodaysMeet.

Gruppen testar att ha ett virtuellt möte och endast kommunicera med gruppen via datorn.
Patrik Glad presenterar en mängd olika digitala verktyg och resurser.


Dagen avslutades med en återsamling där Hans knöt ihop dagen genom att återigen tala om vilka möjligheter som kommer att öppna sig för lärarna och eleverna, nu när alla i år 7-9 i Arboga får varsin dator.

Nu är det bara tanken som begränsar!

IT-handledaren
Barn- och utbildningsförvaltningen