tisdag 31 augusti 2010

KickOff för DigiLär

Nu var det äntligen dags att presentera projektet DigiLär för eleverna den 31 augusti. Dagen var uppdelad med två föreläsningar på förmiddagen, därefter eget arbete tillsammans med sin mentor på eftermiddagen. Förväntansfulla elever samlades i Medborgarhuset och i Vasagymnasiets aula.

En av de inbjudna föreläsarna var Hans Renman, Business Creatives Sweden, som mötte eleverna i en föreläsning om varför vi behöver en kreativ och framtidsspanande skola. Eleverna fick höra vilka framgångsfaktorer ett land som Kina har, att de satsat på utveckling och forskning och på grund av det kommer att bli världsledande inom 5-10 år.

Hans pratade om Kinas framgångsfaktorer.
Eleverna fick också frågan om vilka kompetenser de tror kommer att behövas i framtiden. Vi kanske har en tanke om vad vi vill bli i framtiden, men ofta kommer framtiden att se helt annorlunda ut och vi vet egentligen inte vilka yrken som kommer att finnas i framtiden. Dock finns en tanke om vilka kompetenser som kommer att vara viktiga i framtiden, till exempel global kompetens, it-kompetens, nätverkande kompetens, språklig och kommunikativ kompetens, ekonomisk-, marknadsmässig- och affärskompetens, konstnärlig och estetisk kompetens, etisk kompetens, samarbetsförmåga, självsäkerhet och trygghet. Hur skapar vi tillsammans en skola som förbereder eleverna på bästa sätt för framtiden? Hans avslutade sin föreläsning med att säga: "De som kommer att lyckas är de som tänker utanför ramarna".
En av Hans ståndpunkter var att skolan bör vara en attraktiv arbetsplats för eleven.
Den andra föreläsaren som eleverna mötte var Christer Holger, expert inom sociala medier i skolan. Christer tog upp hur man kan jobba med internet, digitala verktyg och sociala medier i skolarbetet. Även här pratade Christer om hur vi behöver och kan förändra arbetssättet i skolan för "att lära att lära".

På eftermiddagen jobbade eleverna tillsammans med sina mentorer vidare med förberedelserna inför utrullningen av datorerna. Eleverna fick besvara en enkät med frågor bland annat om hur datorn används idag och vilka förväntningar man har på förändringsarbetet. Även lärarna har fått besvara en enkät med liknande upplägg som för eleverna. Eleverna och mentorerna gick också igenom de dokument som lämnades ut med Elevavtalen, Regler för IT-användning - Lärare och elever och Från A till Ö om DigiLär-projektet. Det fanns också tid för diskussioner kring förväntningar, framtidskompetenser och nätetik.

IT-handledaren
Barn- och utbildningsförvaltningen