fredag 24 september 2010

Inspirationsdag med tema omdefiniering

Den 24 september var det dags igen för en halvdag med inspiration för lärarna i DigiLär-projektet. Temat för inspirationstillfället var ämnesövergripandearbete, tydliggörande av målen och omdefiniering. Alla lärarna delades in i ämnesinriktade grupper, Språk/SO, Ma/NO och Estetiska ämnen. Deltagarna delades efter en kort introduktion av Thomas Lindberg, biträdande skolchef och en presentation av inspiratörerna, in i ämnesgrupperna.

Jannie Jeppesen
Jannie Jeppesen, forsknings- och utvecklingsansvarig mediepedagog på Broängen i Botkyrka, inspirerade och diskuterade med gruppen Språk/SO.

Jonas Hällebrand
Gruppen Ma/NO inspirerades av Jonas Hällebrand, IKT-pedagog på Gunnesboskolan i Lunds kommun och aktiv debattör inom området “IT och lärande”.

Inspiratör Christer Holger
Den sista gruppen för Estetiska ämnen hölls av Christer Holger, expert inom sociala medier i skolan och har bland annat lett utvecklingen av den sociala lärplattformen DNskola.se.

Inspiratatörerna pratade om de olika nivåerna i Puenteduras SAMR-modell och hur vi kan lyfta det pedagogiska arbetet med IT som verktyg i skolan. Lärarna fick i mindre grupper jobba med att formulera uppgifter utifrån den högsta nivån Omdefiniering i Puenteduras modell.


Funderingar och informationssökning blandades med ambitiösa pedagogiska diskussioner för att komma fram till och skapa genomförbara omdefinierade elevuppgifter. Därefter skedde redovisningar i grupperna och diskussioner kring de formulerade uppgifterna.


Lärarna står nu inför den stora utmaningen att tänka om och tänka nytt.

IT-handledaren
Barn- och utbildningsförvaltningen

onsdag 15 september 2010

Tekniker på plats

Efter introduktions veckan hade vi gjort upp i vårt avtal, att en tekniker från MacSupport ska finnas på plats en halvdag per skola under tre veckor. Då finns det möjlighet för elever och personal att ställa frågor kring tekniken och få tips kring programvaran i datorn.

Morten Asmus, tekniker från MacSupport, och Conny Karlsson, teknikresurs på Stureskolan.
Två resurspersoner, en på varje skola, har också fått utbildning kring tekniken för att kunna vara en första felsökare på plats. Det kommer att sättas upp anslag på respektive skola när resurspersonerna finns tillgängliga.

IT-handledaren
Barn- och utbildningsförvaltningen

tisdag 14 september 2010

Uppsamlingsheat

Den 14 september var det dags för utlämning av datorer till de elever som inte kunde närvara under utrullningsveckan. Det var endast 13 elever av 467 som inte hade fått sin dator. Men vid uppsamlingsheatet kom alla, de sista 13 eleverna. Eleverna från Stureskolan, Gäddgårdsskolan och Särskolan samlades för en gemensam introduktion på Stureskolan. Som tidigare fick eleverna en informativ och inspirerande utbildning kring användandet av sin Mac Book.


Utbildare Morten från MacSupport.
Nu äntligen kan vi säga att vi är färdiga med introduktionen!

IT-handledaren
Barn- och utbildningsförvaltningen

fredag 10 september 2010

VKL-nätverk om En-till-en frågor

I Västmanland finns ett nätverk för att diskutera En-till-en frågor i regionen. Nätverket samordnas av Västmanlands Kommuner & Landsting och utvecklingsstrategen Ove Svensson.

Vid senaste mötet den 10 september fanns representanter med från Arboga, Köping, Surahammar, Västerås, Norberg, Sala, Samverkansfabriken, SKL och Mälardalens högskola.

På agendan fick alla kommuner ge en rapport om var de ligger i sitt arbete med En-till-en. Alla kommuner har inte kommit igång än, men har långtskridna planer och jobbar med förankringsarbete. Under mötet fick Elin Forss, IT-handledare, berätta hur arbetet med DigiLär-projektet fortskrider i Arboga. Daniel Mansour, från Samverkansfabriken, diskuterade möjliga kommun- och länsgemensamma utvecklingsområden. Forskning kring IKT i skolan och tips kring undersökningar och rapporter diskuterades och det byttes erfarenheter kring digitala lärresurser och talsynteser. Herbert Söderling, Mälardalens högskola, berättade också hur uppstarten gått med nya distanskursen Digital kompetens. 14 stycken lärare från Arboga går kursen inom ramen av Lärarlyftet.

Nätverksträffarena ger bra erfarenhetsutbyten och en bra inblick i hur utvecklingsarbetet kring En-till-en fortskrider i regionen. Det är ett bra tillfälle att ta upp och diskutera frågeställningar hämtade från det egna utvecklingsarbetet.

IT-handledaren
Barn- och utbildningsförvaltningen

torsdag 9 september 2010

Stureskolan får datorer

Två dagar in i utrullningsveckan var det dags för Stureskolans elever att få sina datorer. Precis som på Gäddgårdsskolan var eleverna mycket förväntansfulla och ivriga att få hitta sitt namn på en dator.


Datorerna delades ut klassvis med väldigt hög närvaro. Eleverna lyssnade koncentrerat och var noga med att inte missa någon instruktion.

Utbildare Daniel visar datorns uttag.

Det är noga med hur man hanterar styrplattans alla funktioner.
Redan efter att några klasser fått sina datorer var det full aktivitet i korridorerna och i cafeterian. Det skapades öar av elevgrupper, där eleverna fortsatte att utforska sin dator.



Efter många intensiva dagar med ett tajt utrullningsschema, så känner både projektledaren och utbildarna sig nöjda med att hela veckan har gått otroligt bra. Och det bästa av allt är att se gnistan i elevernas ögon tändas.

IT-handledaren
Barn- och utbildningsförvaltningen

Äntligen!

Äntligen får vi dem, var kommentaren från flera elever på Gäddgårdsskolan, när det var dags för utdelning av datorerna. Eleverna på Gäddgårdsskolan var nämligen först ut att få sina datorer under utrullningsveckan. Barn- och utbildningsnämndens ordförande, Ingrid Noord-Silversten, inledde med att säga några ord kring IT-satsningen i Arbogas skolor. Dock drog hon inte ut på tiden, eftersom eleverna var ivriga att börja.


Utbildarna från MacSupport började med lite kuriosa kring vad en Mac är och skillnaderna mellan en Mac och en PC. Till slut fick eleverna äntligen öppna kartongerna. Med försiktiga händer plockade de ut datorerna. De fick fortfarande inte öppna sina datorer, utan som första test fick de istället montera ihop strömadaptern. Det kan tänkas vara en banal grej, men alla gjorde det med eftertanke och noggrannhet.


Äntligen var det nu dags att starta datorn och gå igenom steg för steg i personifieringen av sin dator.



Eleverna följde utbildarnas instruktioner uppmärksamt. Alla var ivriga att lära känna sin dator. En elev sa "Det här är den bästa dagen under mina 9 år i skolan". Tre timmar utbildning gick med en rasande fart och knappt hade man tid eller lust att ta rast. Eleverna ville knappt sluta för dagen och man kan nästan tro att de längtade till nästa skoldag.


IT-handledaren
Barn- och utbildningsförvaltningen

torsdag 2 september 2010

Utbildning i samtiden för framtiden - informationskväll gällande DigiLär

Två dagar efter KickOffen blev alla vårdnadshavare till elever i år 7-9 inbjudna till en informationskväll i Medborgarhuset, gällande DigiLär. De fick också lyssna till en föreläsning med Jannie Jeppesen, mediepedagog.

Kvällen började med att Ingrid Noord-Silversten, barn- och utbildningsnämndens ordförande, talade om varför man i Arboga valt att satsa på ett utvecklingsarbete med elevdatorer i skolan. Därefter tog Thomas Lindberg, biträdande skolchef, över och informerade om projektet. Thomas gav också svar på frågor som kommit upp sedan elevavtalen och informationsdokument lämnats ut.

Efter den inledande informationen var det sen dags för Jannie Jeppesen att ta över scenen. Jannie Jeppesen är forsknings- och utvecklingsansvarig mediepedagog på Broängen i Botkyrka. De har arbetat med en-till-en i många år och sett elevernas resultat stadigt öka till att bli bäst i kommunen. Broängen består av tre skolor med 800 elever. Hon har suttit i olika arbetsgrupper för att ta fram hur digital kompetens skall formuleras i läroplaner, håller i kurser och skriver artiklar i ämnet. Detta år är hon projektledare för ett webbprojekt som rör sjuttio förskolor och grundskolor i Botkyrka kommun.

Kvällens föreläsning hade fokus på  utbildning i samtiden för framtiden. Jannie började föreläsningen med en fråga från Pippi Långstrump. "Varför frågar du sådant du redan vet?". I dagens skola står vi inför utmaningen att arbeta med kreativitet, motivation och kommunikation för att skapa ett meningsfullt lärande för barn och unga. Detta med sikte på vad de behöver för kompetenser i framtiden. Målet med utbildning är att lära sig något. Hur får vi bättre resultat och konkurrenskraft för våra barn när de lämnar skolan? Jannie berörde en del saker från dagens skola. Föräldrarna nickade igenkännande från sin egen skoltid. 

1994  var det fortfarande viktigt att lära sig alfabetet i rätt ordning för att till exempel slå i telefonkatalogen.
Idag skriver man i ett namn i sökfältet och får adress, telefonnummer och kartbild. (Staffan Selander 2008)

Jannie pratade om hur vi i skolan måste ändra metoder för att möta framtiden. Vi har ett stort förändringsarbete framför oss.

Med det i tanken, avslutades kvällen med en frågestund där man kunde ställa frågor till även skolledare, IT-handledare och leverantör.

IT-handledaren
Barn- och utbildningsförvaltningen